niedziela, 9 listopada 2014

Szarlotka z bezą na kruchym cieście dla gości

Jakby to opisać... Jesz kawałek i ze ślinotokiem myślisz o kolejnym...Mimo najedzenia, ręka sięga po jeszcze jedną porcję... Bardzo kruche, delikatne ciasto, polskie cudowne jabłuszka i beza. Nie da się tego opisać, to po prostu trzeba zrobić i zjeść! Mam swoją teorię, że skoro jabłka są zdrowe a w szarlotce dużo jabłek to znaczy, że i ciasto jest zdrowe ;) Tak sobie będę tłumaczyć fakt, że ciasto to zagości u mnie 2 razy w ciągu niespełna 2 tygodni :) Fantastyczna propozycja na wizytę gości bo to niby szarlotka ale taka troszkę inna. A goście? Goście będą zachwyceni i gwarantuję, że nie będą chcieli wyjść bez kawałka "na wynos".


Składniki na to szarlotkowe cudo na blachę o wymiarach 25x35cm:

Ciasto:
  • 600g mąki
  • 375g masła
  • 6 żółtek
  • 1 łyżeczka cukru pudru
  • 3 łyżeczki proszku do pieczenia
Wszystkie składniki zagnieść na jednolitą masę. Podzielić ciasto na 2 części. Ciasto najlepiej włożyć do zamrażarki na min. 1h (dobrze zmrożone będzie się lepiej ścierało). W tym czasie można przygotować jabłka.

Składniki na farsz:
  • 2 kg jabłek
  • cukier
  • cynamon
  • sok z połowy cytryny
  • opcjonalnie łyżka bułki tartej 
Jabłka zetrzeć na tarce na grubych oczkach lub pokroić w niewielkie kawałki. Dusić razem z sokiem z cytryny, cukrem i cynamonem aż owoce zmiękną i część soku odparuje. Jeśli masa jest mocno wilgotna i podchodząca sokiem dodać bułkę tartą która zwiąże sok. 
Ja jesienią przygotowuję jabłka do szarlotki i wekuję w słoikach. Do tego ciasta zużyłam dwa średniej wielkości słoiki (ok 1,5l pojemności miały razem)

Beza:
  • 6 białek
  • 1 szklanka cukru
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej

Białka ubić na sztywną pianę. Pod koniec stopniowo wsypywać cukier i na końcu mąkę, cały czas mieszając. Powstanie sztywna, lśniąca bezowa masa.

Wszystkie składniki przygotowane, czas składać ciasto.

1 część ciasta zetrzeć na tarce, rozkładające je równomiernie na blasze, wyłożonej papierem do pieczenia. Na ciasto wyłożyć masę jabłkową, na jabłka masę bezową. Na bezę zetrzeć drugą część ciasta również równomiernie rozkładając je na całej powierzchni. Ciasto wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i piec ok 50-60 minut. Grzanie góra i dół.

Smacznego!


 http://www.mojewypieki.com/info/moje-ksiazki
Moje wypieki i desery na każdą okazję Smaczna Jesień

6 komentarzy:

  1. Skąd ja to znam? Uwielbiam takie ciasto są tak kuszące, że nie można się powstrzymać od zjedzenia kolejnego kawałka.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, ja bym się takiej szarlotce nie oparła :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ciasto wyszło przepyszne dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  4. CIASTO PRZEPYSZNE POLECAM 100%;-p

    OdpowiedzUsuń
  5. CIASTO WYSZŁO PRZEPYSZNE POLECAM 100%

    OdpowiedzUsuń